Sebuah Nasehat “Nikmat Islam”

apabila kita telah mengetahui bahwasanya ALlah swt mengharamkan syurga bagi mereka yang kufur terhadapnya maka dari itu kita tahu bahwa sebesar-besar nikmat adalah Nikmat Islam.

Apabila Allah menginginkan bagi hambanya kebaikan bagi dia dimatikan dalam beragam Islam dan Rasulullah saw pernah berdoa “Wahai yang menetapkan hati tetapkanlah hatiku di atas agamamu”.

Salah satu fitnah akhir zaman orang yang malamnya muslim dan paginya kafir atau orang yang paginya kafir dan malamnya dia beriman

setiap perkara yang ditarik dari kita pasti ada gantinya dari Allah kecuali agama maka tiada gantinya.

jadikanlah hatimu gembira ketika menyembah Allah

Bagaimana engkau mengetahui bahwa engkau tetap di atas islam ialah ketika engkau gembira tatkala engkau menaati Allah. Janganlah dilakukan sesuatu ibadah itu semata-matta untuk menyelesaikannya, tetapi lakukanlah sesuatu ketaatan untuk mendekatkan diri kepada Allah.

Mati dalam keadaan islam bagaimanapun keadaannya jauh lebih baik dibanding mati di dalam kekufuran

Seorang sahabat pernah berdoa “Ya Allah aku bukanlah orang yang lepas dari dosa maka aku memohon pengampunan. Ya Allah aku bukanlah orang yang kuat dalam beribadah maka aku memohon pertolongan dan tiada bantuan dan kekuatan kecuali dengan pertolongan Allah”

Apabila Allah telah menetapkan bagimu untuk shalat shubuh berjama’ah setelah engkau keluat dari masjid maka hadirkanlah kegembiraan bahwasanya Allah dengan rahmatnya telah membangunkanmu dari tempat tidurmu dan menyebabkan engkau berdiri di hadapannya dan membawa engkau bergerak menuju masjid.

Tidak ada kegembiraan yang lebih besar bagi seorang hamba selain kegembiraannya terhadap Islam. sebagaimana kita ketahui seorang hamba mestilah bersyukur kepada Allah karena menjadikannya seorang muslim

Kita semua dengan rahmat Allah dilahirkan muslim, yakni Allah memberi kita Islam tanpa perlu memintanya maka semoga Allah mengaruniakan kepada kita syurga tatkala kita memintanya.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s